.DOC versija izdrukai
Par valsts teoriju un izcelšanos
Laikā, kad
Latvijas valstij ir ekonomiskas grūtības un dažādas starptautiskas
organizācijas uzstāda noteikumus savas palīdzības sniegšanai, arvien vairāk
tiek sabiedrībā aktualizēts jautājums par to, vai šādos apstākļos mēs visi
neriskējam ar savas neatkarības atkārtotu zaudēšanu. Vadošās amatpersonas jau
ir paguvušas izteikties, ka svaru kausos ir likta pati Latvija. Vienlaikus, ar
esošo situāciju neapmierinātajiem ārstiem, policistiem, zemniekiem, zvejniekiem
un daudziem citiem dažādi nepopulāri lēmumi tiek attaisnoti ar savā būtībā
ģeniālu argumentu, ka pievienojoties Eiropas Savienībai, Latvija ir deleģējusi
daļu savas suverēnās varas Eiropai un tādi nu reiz ir spēles noteikumi. Šis
arguments ir vienkārši ģeniāls savā šaurībā un aprobežotībā, jo nekādi papildus
pamatojumi netiek izvirzīti. Cilvēkiem ir raksturīgi kļūdīties. Un, vadoties no
šauriem likumu un noteikumu gramatiskajiem formulējumiem, nekas nepareizs
pateikts nav.
Ārēji
palūkojoties, daudzas lietas, kas agrāk bija Saeimas kompetencē, tagad šeit
vairs uz vietas nav lemjamas un ir jāpakļaujas Briseles norādījumiem. Tomēr
sistēma nav tik vienkārša un vadošu amatpersonu apzinātās vai neapzinātās
kļūdas rada sabiedrisko viedokli. Cilvēkiem, kas seko līdz masu informācijas
līdzekļos sniegtajām ziņām un ekspertu viedokļiem, rodas iespaids, ka situācija
ir tāda pati kā PSRS laikā un nekas jau pēc būtības nav mainījies. Šādi uz
līgumu par pievienošanos Eiropas Savienībai paskatīsies jebkurš normatīvists,
kas nespēj iziet ārpus tieši ierakstītā vārda šauri gramatiskā formulējuma. Pie
tam, šāda attieksme ir ļoti ērta, jo dod iespēju nedomājot un neiedziļinoties
jautājuma būtībā, pārdeleģēt atbildību no sevis, uz ārējiem apstākļiem.
Pateikt: Es jau gribēju, bet man neļāva... Ir viegli vainot Briseles
noteiktās mencu nozvejas kvotas, ja pietrūkst dūšas atzīt, ka Baltijas jūrā mencas
ir pietuvojušās izzušanas robežai, vai publiski paziņot skumjo faktu, ka Rīgas
jūras līcis praktiski ir mirusī zona dēļ piesārņojuma, kas tur uzkrājies
gadiem un Rīgas jūras līcī gandrīz vispār vairs nav dzīvības. Pie tam,
arguments, ka ...Eiropas prasības liek... ir pietiekams arī nedomājošajam
vidējam statistiskajam Latvijas iedzīvotājam, kurš postpadomju garā audzināts
un ļoti centīgi izpildīgs būdams, nekad un ne pie kādiem apstākļiem neuzdod
pašu svarīgāko jautājumu: KĀPĒC? Diemžēl, neviens no mums nezin un
nevar zināt pilnīgi visu, tomēr savā pašapziņā īsā laikā esam kļuvuši tik
pašapzinīgi, ka iekšēji baidāmies pielīdzināt sevi bērnam kāpēcītim,
kas tikai cenšas saprast pasaules uzbūvi un savu viedokli paužam tikai virtuvē
sievām un vīriem. Mūsu atmiņa ir gaužām īsa un kontrolētu masu saziņas līdzekļu
izmantošanas rezultātā, mēs sākam atsevišķiem ekonomiskajiem grupējumiem vēlamo
uztvert par esošo.
Lielisks
piemērs ir kaut vai cukura nozare. Kāpēc lai mēs vēlēšanu priekšvakarā
neticētu, ja nepārtraukti zemnieku un pārstrādātāju pārstāvji apgalvo, ka
Brisele mums lika slēgt fabrikas un pielikt punktu ražošanai. Šī informācija
bija publiski pieejama. Ne nu Brisele lika, ne pieprasīja. Naudu par cukurfabriku
slēgšanu gan piesolīja, bet slēdzām mēs paši, jo gribējām ātru un vieglu peļņu,
nevis doties daudz grūtāko ceļu un mēģināt tomēr uzturēt nozari.
Nevienam nav
noslēpums, ka visā pasaulē cukura ražošana tiek subsidēta un cukura cena
mākslīgi uzturēta tik zema globālajā tirgū. Tāpat nevienam nav noslēpums, ka ir
izveidojušies milzīgi cukura uzkrājumi. Ekonomisti jau sen runāja par to, ka
cukura nozarei ir nepieciešamas būtiskas reformas. Šī reforma arī netapa nedz
mēneša, nedz gada laikā. Par to bija informēta gan Zemkopības ministrija, gan,
loģiski domājot, arī bankas, kas deva kredītus, cukura ražotāji un cukurbiešu
audzētāji. Ir normāli pieņemt, ka nodarbojoties ar noteikta veida komercdarbību
(un arī biešu audzēšana tāda ir), cilvēks domā par nākotni un to, vai vispār
viņa darbs esošā liberālā kapitālisma apstākļos kādam būs vajadzīgs. Citādi pastāv
liels risks ieguldīto naudu un darbu jelkad atgūt kādu taustāmu labumu veidā. Tieši
tāpēc ir tikai pašsaprotami, ja pirms kredīta ņemšanas tiek veikta tirgus
izpēte un prognozētie iespējami nākotnes scenāriji. Diemžēl tikai retais savu nozares
nākotnes redzējumu veidoja uz objektīva izvērtējuma, nevis vispārinātu
pieņēmumu bāzes.
Neanalizējot
situāciju sīkāk, protams, var runāt par to, ka trīs strādājošas fabrikas
Latvijā ir stipri daudz nelielajam Latvijas tirgum, tomēr Brisele samazināja
kompensēto ražošanas kvotu, vienlaikus dodot iespēju mums pašiem izlemt vai
turpināt cīnīties, vai saņemt naudu par slēgšanu uzreiz. Paši vien izvēlējāmies
vieglāko ceļu naudu uzreiz un paši slēdzām savas ražotnes, pārdodot
nosaukumus Skandināvijas uzņēmumiem un ne vārda nesakot par to, ka ne jau velti
Skandināvijas ražotāji gribēja iegādāties mūsu ražotāju firmas zīmi.
Skandināvijas uzņēmums to nopirka kopā ar lielu daļu Latvijas cukura tirgus.
Firmas zīme nozīmē atpazīstamību un noteiktu kvalitāti. Tirgū atpazīstamam vārdam
ir ļoti liela vērtība, kas mums pašiem likās nevajadzīga. Tāpēc nav pamata šobrīd
vainot vienu pašu Zemkopības ministriju vai Eiropas Savienību, kas lika slēgt cukura
ražošanas nozari.
Šobrīd nav
nekādu vērā ņemamu norāžu, ka valstī eksistētu noteikta nākotnes vīzija. Līdz
šim neviens nav pat īsti aizdomājies vai painteresējies par to, ka valsts
svarīgākajās ministrijās, kas lemj par ekonomikas, satiksmes, finanšu un
lauksaimniecību attīstību stratēģiskās plānošanas nav? Vai to, ka
stratēģiskajai plānošanai (ja to, kas tagad izveidots var šādi nosaukt) ir
vieni un tie paši speciālisti bez attiecīgo nozaru pieredzes, kas migrē no
vienas iestādes uz otru un rasta koncepcijas un stratēģijas korupcijas
apkarošanai, finanšu sistēmas stabilizācijai un būvniecības uzraudzībai? Ir
jāapbrīno šie speciālisti, jo vairumam no mums tikko pietiek zināšanu savas
nozares ietvaros, kur nu vēl spēt lūkoties uz pasauli no tik plaša skatu
punkta. Bet varbūt jāatzīst, ka plānošanas valstī nav un šie universālie
speciālisti vienkārši prot salikt pareizās frāzes un formulējumus pareizajās
vietās, pārrakstot kaut kur jau ierakstīto un apstiprināto, lai iegūtu plānu,
kas ir tikpat tukšs kā partiju reklāmas kampaņas?
Nav nedz
plānošanas nedz vienotā skatu punkta, bet gan šauras ekonomisko grupējumu
intereses. Nedomāšana un vienaldzība ir smagākais grēks pret valsti un
TAUTU. Muļķīgi būtu uzskatīt, ka visi ministriju ierēdņi un lēmumu
pieņēmēji darbojas lai apzināti kaitētu mums visiem vai izpildītu attiecīgā
pasūtītāja intereses. Tā nav un nekad nav bijis. Ierēdņi ir tādi paši cilvēki
kā mēs visi, ar savām zināšanām, bailēm un vēlmēm. Viņi ir vieni no mums un ar
tādu pašu NEKĀDU skatījumu nākotnē un vēlmi gūt labumus maksimāli ātri, droši
un ar minimālu piepūli. Kad būs zināms ko mēs nākotnē vēlamies, tikai tad ir
iespējams sagatavot konkrētu darbību algoritmu par to, kas un kādā secībā ir
jādara lai sasniegtu vēlamo rezultātu.
Šāda situācija
pēc būtības prasa salikt dažus punktus uz i. Tikai saprotot kas ir valsts un
no kā tā veidojas, ir iespējams nonākt pie tādiem jēdzieniem kā suverenitāte un
neatkarība un tikai izprotot šo jēdzienu saturu, iespējams vadīt valsti un
radīt kopēju nākotnes vīziju. Valsts un tiesību zinātne izdala trīs teorētiskas
pamata pazīmes, pēc kurām ir iespējams noteikt vai noteikta teritorija ir
uzskatāma par valstij pielīdzināmu veidojumu:
1)
noteikta nemainīga ģeogrāfiskā teritorija;
2)
noteikts iedzīvotāju kopums šajā teritorijā jeb tauta;
3)
vienota augstākā vara šajā teritorijā.
Ir jāizpildās visiem trim
nosacījumiem, lai sabiedrisko veidojumu uzskatītu par valsti. Valsts neveidojas
kā tīri juridiska konstrukcija, kuru veido rakstītu normatīvo aktu hierarhija
ar konstitūciju augšā un izpildvaras lēmumiem apakšā. Šādā situācijā valsts
kļūst par fikciju.
Vēsturiski
vispirms bija teritorija, kurā noteikts iedzīvotāju kopums izveidoja noteiktu
sabiedrisku organizāciju kopēju mērķu sasniegšanai. Šādi izveidojās valsts, kas
ar savu publisko varu piespiežot pakļauties pašu noteiktajiem spēles
noteikumiem nodrošināja šo noteikto mērķu sasniegšanu. Publiskā vara izpaudās
kā vienotu likumu nodrošinājums ar valsts realizētu piespiedu spēku, piemērojot
pārkāpējiem tādas sankcijas, par kādām bija vienojies šis iedzīvotāju kopums.
Citiem vārdiem sakot, valsts ir nosacīta sabiedriskā līguma rezultātā
radusies sabiedrības organizācijas forma. Pie šādas atziņas nonāca jau tādi
Apgaismības perioda izcilie domātāji kā Didro un Ruso, analizējot to
informāciju, kas tolaik bija pieejama par antīko kultūru Eiropā un tuvajos
austrumos. Senās Eiropas valstis kā Grieķijas pilsētvalstis (Sparta, Atēnas) un
Romas impērija pazina neformulējamo izpratni, ka indivīds pieder valstij līdz
pat pienākumam par upurēt dzīvību kopējo interešu labā, kas tika uzskatīts par
lielu godu. Senajās valstīs darbs valsts labā nereti tika uzskatīts par goda
lietu, par kuru nevienam prātā nenāca maksāt vai pat iedomāties, ka par to
varētu tikt maksāts. Diemžēl šīs idejas, kuras bija pazīstamas veidojot
izpratni par valsti, ikdienā ir aizmirstas, kaut gan stāv pie šūpuļa lielākās
mūsdienu rietumu pasaules daļas izpratnei par valsts un tiesību izcelšanos.
Neidealizējot antīkās pasaules valsts un tiesību teoriju jāatzīst, ka tolaik
daudzas lietas intuitīvas izpratnes līmenī bija attīstītākas nekā mūsdienu
modernajā valstī jebkad būtu iespējams ierakstīt likumā vai noteikumos.
Sabiedriskā
līguma puses ir visi konkrētās ģeogrāfiskās teritorijas iedzīvotāji, kas arī
savus mērķus un vēlmes saskaņo ar pārējiem iedzīvotājiem. Šo iedzīvotāju kopumu
tradicionāli apzīmē ar jēdzienu tauta vai nācija nevis etnogrāfiskā, bet
politiskā nozīmē. Politisko nāciju vai TAUTU vieno noteiktas kopīgas intereses
un kultūras pamatvērtības. Tieši vienota materiālā un nemateriālā kultūra rada
tautu ne tikai kā etnisku, bet arī politisku kopumu.
Mūsdienu
valstī, atšķirībā no absolūtisma perioda, kad monarhs bija vienīgais varas
nesējs, suverēns ir TAUTA. Tauta ir absolūta savās tiesībās lemt par valsts
nākotni, virzību un attīstību. Šo tiesību nevar nevienam nedz nodot, nedz
deleģēt.
Jāatceras, ka,
atbilstoši mūsu Satversmei, vienīgais varas avots Latvijas Republikā ir Latvijas
tauta, kura izvirza 100 savus priekšstāvjus šīs varas realizēšanai. Tauta kā
suverēns un parlaments kā lēmējvara nav un nevar būt pretstatīti. Parlaments,
kā likumdevējs ir tautas izvirzīti pārstāvji, kuri pauž nevis savu, bet gan tās
tautas daļas viedokli, kuru tie pārstāv. Parlamentam nav savas lēmējvaras, ir
tikai tā daļa, kuru tauta ir nodevusi tālāk, pilnvarojot parlamentu lemt par
vienu vai otru jautājumu. Pie tam, šis pilnvarojums ir dots ērtības dēļ, lai
dēļ katra sīkuma nav jāsasauc tautas sapulce un jāmēģina vienoties savstarpēji
visiem ar visiem, pārslēdzot šo nerakstīto sabiedrisko līgumu. Pati TAUTA
sevišķi svarīgu jautājumu lemšanā iesaistās tieši ar referenduma jeb tautas
nobalsošanas palīdzību, paužot savu suverēno gribu tieši un nepastarpināti.
Varas
dalīšanas shēmā izpildvarai jeb ministru kabinetam funkcijas arī ierobežo
tautas kā suverēnās varas avota dotais pilnvarojums. Izpildvaru gan apstiprina
lēmējvara, bet šis ir formāls tautas priekšstāvju uzticības balsojums par to,
vai tiek dota uzticība noteiktam personu lokam realizēt viņu pieņemtos lēmumus.
Tomēr izpildvaru saista ne tikai lēmējvaras jeb likumdevēja pilnvarojums, bet
arī tautas kā suverēna griba.
Pievienošanās
Eiropas Savienībai šādā kontekstā nekādā taustāmā vai teorētiskā veidā
neietekmē tautas suverenitāti. Ar pievienošanos daļa no tās kompetences, kas
bija dota 100 tautas priekšstāvjiem Saeimā, tika nodota tālāk Eiropas
Savienības institūcijām, kurās līdzīgā veidā ir iecelti Latvijas tautas
priekšstāvji. Šiem priekšstāvjiem ir tautas dots mandāts paust tautas gribu un
intereses. Ja Latvijas tauta vēlas, tā var realizēt savas tiesības lemt par
valsts nākotni, izstāties no šīs organizācijas un attīstīt Latviju ārpus
Eiropas Savienības. Deleģējums nav absolūts vai mūžīgs un neviens un nekad nav
šo suverēno varu nevienam nodevis. Jautājums ir tikai par to, ko patiesībā
vēlas Latvijas TAUTA.
Valsts
neatkarība izriet no daudz un dažādiem apstākļiem, gan ekonomiskiem, gan
politiskiem. Tīrā veidā neatkarība mūsdienās nav iespējama, jo globalizācijas
laikā spēles noteikumus nosaka lielie spēlētāji valstis, kurām ir mūsdienu
sabiedrības funkcionēšanai nepieciešamie dabas, rūpnieciskie un finansiālie
resursi, savukārt, valstīm, kurām pašām šādu resursu nav, nākas zināmā mērā pakļauties
šo lielo spēlētāju izvirzītajiem noteikumiem. Pakļaušanās var izpausties
dažādi, gan noteikta veida balsojumos starptautiskās organizācijās, gan aktīvā
vai klusējošā atbalstā politekonomisko ietekmes sfēru pārdales laikā utt. Tomēr
valsts (ne)atkarība miera apstākļos ir atkarīga tikai un vienīgi no tautas kā
suverēna gribas attīstīt valsti noteiktā virzienā un spējas vienoties par
kopējiem mērķiem. Līdz ar to valsts neatkarība nevar tikt aprobežota ar kādas
ārējas organizācijas izvirzītiem ekonomiskiem vai politiskiem nosacījumiem, bet
ir tieši atkarīga no tautas izvēles darīt tā vai citādi, pieslieties vienai vai
otrai aliansei, ievērot neitralitāti kā Šveicei vai darīt jebko citu. Atkarīga
valsts nav iespējama, jo TAUTA ir absolūtais varas avots un tā ir savā varā ir
absolūta.
No šāda redzes
punkta skatoties Latvijā valsts esamība ir apšaubāma, jo neizpildās par
aksiomu uzskatītas valsts pamata pazīmes nav Latvijas tautas. Mēs varam
runāt par noteiktu nemainīgu vēsturisko teritoriju. Mēs varam runāt par
noteiktu un nemainīgu augstāko varu šajā vēsturiskajā teritorijā. Bet mēs
nekādā gadījumā nevaram runāt par tautu un sabiedrisko līgumu. Latvijā ir
cilvēku apkopojumi pēc etniskām pazīmēm, nevis pēc sabiedriskā līguma, kas ir
visu līgums ar visiem par to, kas tiek uzskatīts par labu vai sliktu esam. Nav
mērķa uz kuru tiekties un šādā situācijā nav korekti pārmest ievēlētajiem tautas
priekšstāvjiem, ka tie velk deķi katrs uz savu pusi, godīgi pārstāvot to spēku
intereses, kas viņus ir iecēluši parlamentā savu interešu pārstāvībai. Tomēr
dažāda veida ekonomisku interešu radītas uzņēmēju koalīcijas nav suverēns un
nevar veidot valsti nedz teorētiski, nedz praktiski.
Kādreiz
atsevišķas publiski atpazīstamas personas ir izteikušās par to, ka Latvijā
neesot politiskās nācijas un tikušas asi nosodītas par šādiem izteikumiem.
Diemžēl viņiem ir liela daļa taisnības, jo Latvijā politiski tauta nav
izveidojusies kā šajā teritorijā dzīvojošo cilvēku viedoklis par labo un slikto
nākotnē. Nav iespējams runāt par to, ka latviešu tautai būtu valsts, jo,
atšķirībā no daudzām citām tautām, latvieši ir etnisks, nevis politisks
veidojums. Šis etniskais apkopojumus, latvieši, nereti ir daudz tuvāks kļuvis
Īrijas vai Lielbritānijas TAUTAS jēdzieniskajam saturam, atbalstot šajās
teritorijās dzīvojošās sabiedrības nākotnes plānus un intereses. Latvijas
lielākā problēma ir iedzīvotāju nevēlēšanās piedalīties valsts vadīšanā un
pilnīgs intereses trūkums par valstī notiekošo. Iedzīvotāju kopuma garīgā dzīve
notiek citur Krievijā, Īrijā, Zviedrijā un Amerikā, vai arī vēl ļaunāk
pagātnē, nepārtraukti atkārtojot pagātnes pozitīvos un negatīvos notikumus.
Mūsu politiskā vadība, savukārt, nodarbojas tieši ar to. Kamēr TAUTA dzīvo
pagātnē un dažādām etniskajām kopienām izpratne par to ir dažāda, savstarpējos
kašķos par to, vai sviestmaizei sviests ir jāsmērē no labās uz kreiso, vai no
kreisās uz labo pusi, nav vienotā pamata politiskās nācijas vai TAUTAS
radīšanai.
Latvieši
var lepoties ar savu etnisko izcelsmi, valodu, kultūras vērtībām un daudz ko
citu, ko radījušas iepriekšējās paaudzes, tomēr ar to ir par maz valsts
eksistencei. Nevar dzīvot pagātnē, savu pasaules uztveri un valsti balstīt
tikai un vienīgi uz šo vērtību saglabāšanu. Tā nav valsts, tas ir
etnogrāfiskais muzejs. Stagnācija, kuru visi dabas likumi izslēdz no apkārt
esošās realitātes.
Politisku
nāciju raksturo vienots skats uz nākotni. Vienota vīzija par to, kas būtu
sasniedzams. Par politiskas nācijas aizmetņiem Latvijā varēja runāt procesā,
kad valsts atdalījās no PSRS vai virzījās uz Eiropas Savienību. Mēs gribējām
būt daļa no demokrātiskās Eiropas un mēs gribējām iegūt brīvību domāt, lemt un
darīt pašiem. Tomēr neviens atklāti nepateica, ka demokrātija pēc savas būtības
prasa ļoti augstu TAUTAS pašorganizētības pakāpi un vienoto viedokli par
sasniedzamajiem mērķiem. Demokrātiska valsts nav iespējama pie nedomājošu
indivīda kopuma, tāpēc demokrātiskās iekārtas nekur nav radušās vienā elpas
vilcienā no tautas, kura nav radusi pati pieņemt lēmumus.
Pēc viena
nosacīta mērķa sasniegšanas ir svarīgi izvirzīt nākamos politiskos mērķus un
ideoloģiskos mērķus. TAUTAS mērķis pēc definīcijas nevar būt atsevišķa indivīda
materiālā labklājība vai tirgus ekonomika, kas ir visai apšaubāmi līdzekļi kaut
kā cita, lielāka sasniegšanai.
Eiropas
Savienība, lai cik ironiski tas neizskatītos, šādā situācijā tik tiešām var
tikt uzskatīta par Latvijas valstiskuma garantētāju, jo tā dod uzstādījumu
valstij, kurā virzienā doties un ko darīt noteiktās situācijās. Arī pasīva
vērotāja vai pakļāvīga izpildītāja pozīcija ir pozīcija un virzība. Diemžēl, ar
to ir par maz, lai izveidotu valsti. Un šādas darbības sekas mēs redzam ik
dienas. Pēdējais ir Starptautiskā Valūtas Fonda paziņojums par to, ka Latvijai
pašai jādomā, kā izkļūt no krīzes un neviens nekādu recepti no malas neiedos.
Ir jādomā pašiem un jārealizē savas tautas tiesības un pienākums uzņemties
atbildību par savu likteni, nevis deleģēt tā izlemšanu citām personām,
institūcijām un pēc tam sūdzēties, ka nekas nav labi. Ir jāiet un jādara.
Politiskajā un
ekonomiskajā vidē, tāpat kā dzīvajā dabā, nevar pastāvēt vakuums. Tāpat kā
dabā, vakuums ir nenormālība un visa apkārtējā situācija veidojas tādejādi, lai
šādu nenormālību izslēgtu. Leģitīmas varas faktiskais vai izpaustais vakuums
rada ne-leģitīmas varas izpausmes, jo arī šāda ne-leģitīma vara aizpilda vakuumu.
Sistēmai lielos vilcienos ir vienalga, kas ir noteiktā teritorijā esošās
augstākās varas avots, svarīgi, lai šāda vara vienkārši eksistētu un kontrolētu
teritoriju.
Šādā situācijā
nav iespējamas izmaiņas varas nesējus un īstenotājus mehāniski samainot vietām.
Vienīgais ko iegūstam ir tie paši vēži tikai citās kulītēs. Rezultāts ir visiem
labi pazīstamā situācija, kad neatkarīgi no esošās Saeimas vai valdības, rodas
noturīga sajūta, ka valdošā elite mūs nesadzird, ignorē, nesaprot. Tas ir
loģiski, jo vara ir atrauta no tautas. Partijas un tās finansējošie ekonomiskie
grupējumi spēlē savu spēli un tiem, kas nav pie šīs spēles galda, protams,
nekas neatlec.
Ja mēs
vēlamies lai situācija mainītos, vispirms ir nepieciešama vīzija par to, ko
īsti mēs vēlamies. Kādā virzienā Latvijai būtu jādodas tālāk. No dažādu cilvēku
un nozaru atšķirīgajiem viedokļiem un nākotnes redzējumiem mehāniski summējas
vienotais viedoklis, par kuru nevienam nav šaubu un kas darbojas visu kopīgi
saskaņotajās vienotajās interesēs. Radot vienoto viedokli rodas pamats, uz kura
sākt veidoties TAUTAI, kura grib un vēlas asociēt sevi ar šo konkrēto
teritoriju un piedalīties pie valsts vadīšanā pa šo pašu nosprausto kursu.
TAUTAI, īstenojot savu suverēno varu caur pašas deleģētiem pārstāvjiem, ir
iespējams izvairīties no daudzām problēmām, ar kurām mūsdienās sastopas
Latvijas valsts, jo valsts ir radīta kopējo interešu sasniegšanai. Kopējo
interešu sasniegšanas laikā nav iespējama korupcija vai kādu citu, ne-valstisku
interešu lobēšana. TAUTAS kopējā apziņa to vienkārši nepieļauj. TAUTAS kopējā
apziņa nepieļauj nodarboties ar sīku krāpniecību un nodokļu blēdībām. Nav
iemesla skriet pakaļ Krievijas norādījumiem, Briseles vadlīnijām vai ASV
rīkojumiem tikai tāpēc, ka tādi eksistē vai tāpēc, ka nav jau citu uzstādījumu
nākotnei un cilvēki kāri paķer vienu vai otru nākotnes iespēju kā suns paķer no
saimnieku galda pasniegtu kaulu, kuru nemaz negrauž, bet aiznes norakt dārzā un
ir atpakaļ pēc nākamā. Tik sēdētāji dažādi un kauli atšķirīgi, bet Latvija kā
suns skrien no viena pie otra. Tas izslēdz iespēju, ka Latvija turpinās būt
nerealizēto iespēju zeme no tāda viedokļa, ka tā nav realizējusi nevienu no
daudzajām iespējām, kas tai ir bijušas dotas gan no citu valstu, gan pašai par
sevi.
Tikai
brīdī, kad TAUTA pati realizēs savu vienoto nākotnes vīziju caur saviem
ieceltajiem priekšstāvjiem, būs iespējams runāt par to, ka Latvijā ir neatkarīga
valsts. Bet līdz tam, visas pļāpas par neatkarības zaudēšanu, atgūšanu vai
aizstāvēšanu ir tikai un vienīgi pļāpas un tukša gaisa tricināšana.
Artūrs Šneiders
Jurists
"Vis Licita" IK